tirsdag 18. oktober 2016

Symptomer - En konkurranse på hvem som har det verst?


Symptombildet ved ME (Myalgisk Encefalopati) er omfattende - det er utrolig mange symptomer. Som regel har ikke alle absolutt alle symptomer, og det varierer hvilke man har. Det er heller ikke sånn at man trenger å ha alle symptomer samtidig.

Formen og intensiteten på symptomene kan svinge fra time til time, fra dag til dag, uke til uke eller fra måned til måned. Dette har sammenheng med fysisk og/eller mental/kognitiv aktivitet.

Man kan oppleve forverring flere dager etter fysisk eller mental anstrengelse og "kræsjet" kan vare i dager, uker eller måneder.




Kommentarene uteblir selvfølgelig ikke:

  • « Du er fortsatt sykemeldt?». Ja, jeg er det. «Blir du noe bedre av å være hjemme da?» Jeg vet ikke helt, jeg blir i alle fall ikke verre. Og jeg orker ikke jobbe fullt akkurat nå. «Hvis du ikke blir bra av å være hjemme, kan du like godt komme på jobb.».

  • « Du er sykemeldt du nå, er du ikke?» Jo, jeg sliter med utmattelse. «Et det noe spesielt som plager deg da eller?» Nei, ikke som jeg vet. «Er mye rart man kan ha i hodet som man er bekymra for uten at man vet det». Ja, men jeg tror ikke det er det.

  • « Må se å begynne med vitaminer, du mangler sikkert mange ting i kroppen…» Jeg har tatt blodprøver. Alt er fint.

  • « I går skjønte jeg hva du mente med at beina ikke helt ville. Jeg ble kjempesliten når jeg gikk min daglige tur i går…»

  • « Det er ikke bra å være så mye hjemme. Du driver ikke å kjenner etter hver morgen hvor du har vondt vel». Jeg trenger ikke å kjenne etter for å merke det….

  • « Har du slutta å trene nå?». Jeg syklet ganske mye før og la det ut på Endomondo. – Ja, jeg har fått en utmattelse og orker ikke mer. «Løsningen på det er jo å trene mer, så du får opp energien.». Jeg tror ikke det funker sånn i dette tilfelle. «Jo, det funker for alle!».

  • « Du er ikke 60 % syk. Du er 40 % frisk.» Hurra, har jeg bare 60 % ME?!

  • « Jeg er også veldig utmattet. For jeg har vondt i beinet og tar smertestillende og det blir jeg veldig sliten av og sover dårlig.» Jaja, men du orker nå i alle fall å være 100 % effektiv på jobb.




Symptomene:

Jeg kan ikke ramse opp alle detaljert her, men er er kortversjonen:

Hovedsymptomet er utmattelsen, som kan utløses ved minimal aktivitet, kan ikke sammenlignes med vanlig tretthet som friske mennesker opplever etter anstrengelse, men er beskrevet som en nevroimmunologisk energisvikt.

Andre symptomer er smerter, svekket konsentrasjonsevne og korttidsminne, vanskeligheter med å bearbeide informasjon, regnevansker, problemer med å finne ord, dårlig balanse og koordinasjon, muskelsvakhet, muskelrykninger og overfølsomhet for sanseinntrykk (lys, lyd, trykk/berøring, dufter).

Videre er det problemer med å opprettholde blodtrykk i oppreist stilling, ørhet, ekstrem blekhet, hodepine, søvnforstyrrelser, kvalme og irritabel tarm syndrom, hyppig vannlating og blæreforstyrrelser, hjertebank med eller uten hjerterytmeforstyrrelser, anstrengelsesutløst åndenød (luftmangel), temperaturforstyrrelser, vektendringer og nedsatt toleranse for alkohol og medisiner.

Kilde: http://me-forskning.no/hva-er-me/


Hvis du vil ha mer detaljerte opplysninger, klikk deg inn her:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar